torsdag 14 november 2013

Kyckling med ädelost och valnötter




Jag har ett riktigt smaskigt recept att dela med mig av idag, men först tänkte jag presentera mig!
Som ni vet så är ju det här Kamillas blogg, men även jag har fått äran att få vara med och fylla den med mat och bak.


Jag heter Fia och ramlade in här lite av en slump. Jag var så avundsjuk på den här fina bloggen och ville egentligen starta en egen. Men det känns liksom så svårt och jobbigt (kanske mest för att jag är lite lat) så Kamilla bjöd in mig utan en sekunds tvekan, sådär bara! Så nu känns det som om jag måste prestera lite här..

Jag känner Kamilla sen flera år tillbaka, hon är en av mina bästaste bästa vänner och äntligen bor vi återigen på samma plats i landet igen (jag var länsförädare och bodde i Skellefteå i flera år men återvände i somras).


Men ja, nog om mig - här ska vi ju prata mat! Idag tänkte jag dela med mig av ett enkelt och gott hopkok som är väldigt mångsidigt - Kyckling med ädelost och valnötter.


Ingredienser:
700 g kycklingfilé, tinade (gärna svensk och/eller ekologisk så klart!)
½-1 gul lök (beroende på storlek)
240 g ädelost (gräddädel valde jag, men det är ju en smaksak)
2 dl crème fraîche
2 dl valnötskärnor
salt och peppar

Värm upp ugnen till 200 grader. Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform. Skär löken i tunna skivor och strö över kycklingen.

I en en skål, mosa ädelosten och blanda med crème fraîche, det ska bli en härligt kladdig röra! Salta och peppra efter smak och kladda sedan ut ädelostblandningen över kycklingen och löken.
Grovhacka valnötterna och strö övanpå. Grädda i mitten på ugnen i ca 25 minuter (man får hålla lite koll, beroende på hur tjocka de är kan tiden variera något).

Servera gärna med en god sallad - färsk spenat och vindruvor är till exempel jättegott till ädelost.
Så klart man man ha andra saker till också, kanske ris eller något gott matgryn.




Det som är så bra med den här ädelostgeggan är att den är väldigt mångsidig!
Man kan göra samma recept fast byta ut kycklingen mot kotletter till exempel. Då sänker man bara ugnsvärmen till 175 grader och ökar tiden till 1½ timme så de blir möra och goda.
Eller så tar man lax istället (men skippar nötterna och löken) och toppar med 1-2 dl kokosflingor.


Man kan till och med ha den till att dippa pepparkakor i (men skippa salt och peppar i så fall).


Det var allt för mig för den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar